Kerkhoflaan 1b, Waalre 040 - 22 20 219
Laatste nieuws over het rijexamen
Laatste nieuws over het rijexamen

Laatste nieuws over het rijexamen

Lees verder
18-10-16 | Geen plastic pasje, maar gewoon een app op je telefoon

De RDW (Dienst Wegverkeer) ontwikkelt een nieuwe techniek waarmee bestuurders hun rijbewijs kunnen laten zien op hun smartphone. De RDW hoopt de app ‘binnen enkele jaren’ te introduceren.
Het nieuwe digitale rijbewijs wordt een volwaardig alternatief voor het huidige pasje en kan straks ook als identiteitsbewijs worden gebruikt.

INTERNATIONAAL
App in plaats van plastic rijbewijsBij de ontwikkeling zijn er nog enkele zaken waar de RDW rekening mee moet houden. Hierbij gaat het met name om de veiligheid van de app. Daarnaast moeten verschillende overheidsdiensten de app kunnen uitlezen. Ook moet de techniek internationaal gebruikt kunnen worden. “Diverse landen zijn al aan het testen met een digitaal rijbewijs”, vertelt een woordvoerder van RDW. Een exacte lanceerdatum durft hij nog niet te noemen, Van Geenhuizen heeft het over ‘enkele jaren’. Of de app iets moet gaan kosten, is ook nog niet duidelijk.

PAPIEREN RIJBEWIJS
Sinds afgelopen zaterdag is het papieren rijbewijs niet meer geldig. De papieren versie mist echtheidskenmerken die plastic pasjes wél hebben. Bestuurders die nog met een papieren rijbewijs rondrijden, riskeren een boete.

16-06-16 | Trekkercertificaat tot 30 juni om te ruilen voor T-rijbewijs

Bezitters van het trekkercertificaat moeten dit document vóór 1 juli om laten zetten naar een T-rijbewijs. Tot die datum geldt de overgangstermijn van een jaar. Wie niet voor 1 juli het document omruilt, moet alsnog opnieuw een theorie- en praktijkexamen voor de tractor-categorie afleggen.

bron: verkeerspro.nl

22-05-16 | Geslaagde motortoertocht

Ondanks de slechte weersvoorspellingen hebben we op 22 mei toch weer een gezellige dag gehad met de jaarlijkse motortoertocht. Pas om een uur of drie vielen de eerste regendruppels.
Met ruim 35 BBQ-ers hebben we de dag erg gezellig afgesloten.

08-04-16 | Ontwikkeling theorie-examen

Het CBR is continu bezig om fraude en mogelijke ongewenste voorspelbaarheid van het theorie-examen te voorkomen. Onderzoeksbureau RCEC voert in opdracht van het CBR een onafhankelijk onderzoek uit naar de eventuele ongewenste voorspelbaarheid van het examen en naar eventuele extra maatregelen die het CBR kan treffen om dit te voorkomen. Namens de brancheorganisaties neemt een afgevaardigde deel aan de begeleidingscommissie van dit onderzoek. De resultaten verwacht het CBR voor de zomer. Research Center voor Examinering en Certificering (RCEC) is een samenwerkingsverband van de Universiteit Twente en Cito.

De acties die het CBR al enige tijd inzet tegen mogelijke ongewenste voorspelbaarheid zijn het toevoegen van nieuwe vragen, wisselen van afbeeldingen en het inzetten van de modernste preventiemethoden. Daarbij werkt het CBR aan het versneld doorontwikkelen van het theorie-examen. Het in 2015 ingevoerde nieuwe digitale afnamesysteem heeft hiervoor de mogelijkheden. Denk daarbij aan de inzet van andere vraagtypen. Uiteraard worden de brancheorganisaties en de uitgevers van verkeersleermiddelen bij vernieuwingen in het examen betrokken.

bron: cbr.nl

25-03-16 | CBR kan grote vraag naar rijexamens nauwelijks behappen

Het CBR verwacht dit jaar tienduizend extra rijexamens dankzij de populariteit van 2toDrive en de aantrekkende economie. Dat gaat gevolgen hebben voor de reserveringstermijnen van deze examens. Dat laat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen weten.
Het CBR heeft met het ministerie van Infrastructuur en Milieu maximale reserveringstermijnen afgesproken zodat kandidaten nooit te lang hoeven te wachten voor een examen. Deze bedragen 7 weken voor éérste examens en 5 weken voor herexamens. Die termijnen zullen de komende periode waarschijnlijk worden overschreden.

bron: verkeerspro.nl

18-02-16 | Nieuw in theorie-examen: wie mag er als laatst op deze kruising?

Kandidaten voor het theorie-examen moeten beter op gaan letten bij vragen over voorrang op het theorie-examen. Vanaf 1 maart kan bij de bekende afbeeldingen van drie voertuigen bij een kruising of afslag ook gevraagd worden welk voertuig er als láátste mag rijden volgens de voorrangsregels in plaats van éérst. Het CBR voegt regelmatig wijzigingen en nieuwe vragen door in het theorie-examen, welke worden gepubliceerd in een examen-servicedocument. De nieuwe manier van bevragen springt hier duidelijk uit.

bron: verkeerspro.nl

29-01-16 | CBR verzwaart praktijkexamen vanwege gesjoemel bij theorie-examen

Het CBR grijpt in bij het praktijkexamen om het gesjoemel bij het theorie-examen te ondervangen. Examinatoren gaan per direct strenger doorvragen over de verkeersregels bij kandidaten. Daarnaast worden alle 4000 vragen uit de theoriebank doorgelicht door een externe commissie.

bron: verkeerspro.nl

28-01-16 | RTL Nieuws: theorie-examen CBR ligt op straat

Het theorie-examen van het CBR ligt compleet op straat. Dat meldt RTL Nieuws nadat enkele onderzoeksjournalisten undercover gingen bij een aanbieder van een eendaagse theoriecursus. RTL legt bloot welke trucjes en ezelsbruggetjes gebruikt worden en heeft ook beelden van de undercover-actie. Uit documenten die in bezit zijn van RTL Nieuws blijkt dat het CBR een vermoeden heeft van de louche praktijken van de theoriescholen, maar wegkijkt.

bron: verkeerspro.nl

14-01-16 | Uurtje leren voor theorie-examen is verleden tijd

Zonder theorie-opleiding kun je slagen voor het autotheorie-examen bijna wel vergeten. Het slagingspercentage is weliswaar niet historisch laag, maar het behalen van het certificaat door de vragen te beantwoorden met gezond verstand lijkt met het nieuwe theorie-examen verleden tijd. Ook het CBR roept op tot het volgen van een cursus.

bron: verkeerspro.nl

08-01-16 | In het nieuws: slagingspercentages theorie-examens

Vandaag publiceerde de Telegraaf een artikel over de slagingspercentages bij het theorie-examen. En sprak over een historisch dieptepunt in het derde kwartaal. En dat wekte de belangstelling van meerdere nieuwsrubrieken. Wat is onze reactie? We zien voor de auto een stijging in het laatste kwartaal naar 41,5% en daarmee komen we uit op een jaargemiddelde van 42% en dat is normaal. De schommelingen zien we vaker en kunnen we niet verklaren. Wat doen we wel? De laatste jaren zijn we in een hoog tempo vragen aan het vernieuwen. Daarmee voorkomen we ongewenste voorspelbaarheid van het examen. Ook toetsen we de laatste jaren steeds meer het inzicht van een kandidaat. Zo kunnen we beoordelen of een kandidaat de verkeersregels ook begrijpt en toe kan passen. Met het theorie-examen nieuwe stijl doet een kandidaat altijd een ander examen dan zijn buurman. Spieken is dus kansloos. Tegelijkertijd biedt het nieuwe systeem ons meer mogelijkheden om vragen sneller te vernieuwen en de antwoorden te randomiseren. Zo kunnen kandidaten niet meer de antwoorden op een bepaalde vraag aan elkaar doorspelen. Als een kandidaat zich goed voorbereidt op het examen, het liefst met een goede opleider, is slagen meestal geen probleem. We toetsen met het theorie-examen of iemand de verkeersregels kent, begrijpt en kan toepassen. En daarmee wordt het voor ons allemaal een stukje veiliger op de weg.

bron: cbr.nl

09-12-15 | Fraudepogingen autotheorie-examen CBR vaker met look-a-like

Het aantal betrapte fraudegevallen bij het autotheorie-examen is na de forse daling van 2014 dit jaar weer gestegen, en steeds vaker gebeurt dit met een look-a-like. Het CBR betrapte dit jaar al 27 fraudeurs op heterdaad, waarvan meer dan de helft probeerde om zo’n look-a-like het examen af te laten leggen. Dat gebeurde twee jaar geleden nog maar vier keer, en dit jaar al dertien keer. Ook het aantal gevallen van voorzegfraude steeg dit jaar.

bron: verkeerspro.nl

30-11-15 | Geluid bij het theorie-examen

Vanaf 16 december start het CBR een pilot met geluid bij het theorie-examen. Een computerstem leest de examenvragen voor. Tijdens de pilot is geluid beschikbaar voor de categorieën auto, motor en bromfiets bij het theorie-examen met extra tijd (verlengd examen) en bij het individueel begeleid examen. De pilot duurt een half jaar. Kandidaten kunnen op alle CBR locaties meedoen aan de pilot.

Een extern onderzoeksbureau onderzoekt in deze pilotfase hoe kandidaten geluid bij het examen waarderen en hoe zij presteren. Daarbij ligt de focus vooral op kandidaten met leesproblemen, zoals laaggeletterdheid en dyslexie. Uiteraard wordt ook het gebruiksgemak onderzocht, de werking en andere effecten op het examen. Kandidaten krijgen van het CBR “oortjes” en kunnen na een korte instructie via het scherm het geluid bedienen.

bron: cbr.nl

02-11-15 | Experiment begeleid rijden 2toDrive definitief ingevoerd

Het experiment 2toDrive is succesvol en wordt definitief ingevoerd. Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu besloten aan de hand van positieve evaluaties van het project waarbij jongeren vanaf 17 jaar op kunnen voor hun praktijkexamen en onder begeleiding kunnen rijden tot ze 18 zijn.
Het experiment loopt sinds november 2011 en duurt tot 31 oktober 2017. Daarna wordt het begeleid rijden definitief ingevoerd. Uit een evaluatie blijkt dat de jonge automobilisten het begeleid rijden serieus nemen en alvast veel belangrijke rijervaring opdoen. Zo leren ze op een veilige manier autorijden voordat ze alleen de weg op gaan. “Hiermee is de opzet van 2toDrive geslaagd”, zo stelt de minister. In maart 2015 slaagde de 100.000e 17-jarige via 2toDrive voor het rijexamen.

bron: verkeerspro.nl

29-10-15 | Slagingspercentages door heel Nederland mijlenver uit elkaar

Het verschil in slagingspercentage tussen het CBR-centrum met de beste cijfers (Almelo, 61,2%) en met de slechtste cijfers (Rotterdam, 37,8%) bedraagt bijna 25 procentpunten. Daarnaast trekken de centra in Noord-Holland en Zuid-Holland het landelijk gemiddelde voor praktijkexamens B met bijna vier procent naar beneden. Dat blijkt uit een data-analyse van CBR-cijfers door VerkeersPro. Het CBR kan de verschillen niet verklaren.
De cijfers die zijn geanalyseerd beslaan de periode van 1 oktober 2014 tot en met 30 september 2015. Daarin was het gemiddelde slagingspercentage voor eerste examens en herexamens bij elkaar 48,6 procent. Niet alleen tussen examencentra zijn grote verschillen te vinden: ook de provincies verschillen stevig van elkaar. Heel Zuid-Holland scoort waardeloos met gezamenlijk net iets meer dan 42 procent geslaagden, terwijl in Overijssel en Limburg bijna aan 60 procent een rijbewijs wordt vergeven.

bron: verkeerspro.nl

20-10-15 | Leerling is rijbewijs al kwijt voordat hij hem opgehaald heeft

Het rijbewijs van een 19-jarige man uit Genemuiden werd van maandag op dinsdagnacht ingevorderd toen hij betrapt werd op het rijden onder invloed van alcohol. En dat is best een prestatie, aangezien hij nog maar zo kort geleden praktijkexamen had gedaan dat de man zijn rijbewijs nog niet eens binnen had.
De 19-jarige man werd aangehouden tijdens een alcoholcontrole. Hij blies bij de politie 440 µg/l, wat gelijk staat aan iets meer dan een promille. De boete voor deze hoeveelheid alcohol staat op 600 euro. Daarnaast geldt een onvoorwaardelijke rijontzegging voor alle motorvoertuigen voor twee maanden.

bron: verkeerspro.nl

06-10-15 | Kennis van voorrangsregels en verkeersborden belabberd

Het is slecht gesteld met de kennis van verkeersborden en van voorrangsregels op kruisingen. Ruim veertig procent van de theorievragen over deze onderwerpen werden in de Opfriscursus van Veilig Verkeer Nederland (VVN) niet goed beantwoord. Daaruit blijkt dat het opfrissen van de verkeersregels absoluut nuttig en nodig is voor iedereen, zo stelt de verkeersveiligheidsorganisatie.

bron: verkeerspro.nl

22-09-15 | Financiële strop onvermijdelijk voor vader na rijles aan kind

Als ouder lesgeven aan je kind levert grote financiële risico’s op. Een dochter die van haar vader afgelopen weekeinde haar eerste autorijles kreeg, reed een meubelzaak in Oosterhout binnen waarbij de schade aan het pand opliep tot ongeveer 40.000 euro, terwijl ook van de auto weinig over was. De ouder van de jonge bestuurder zal in dergelijke gevallen moeten betalen voor alle aangerichte ellende, zo laat Koen Janssen van verzekeraar Bovemij weten. Ook met een WA en volledige casco-verzekering.

bron: verkeerspro.nl

07-09-2015 | 78% gezakt voor verkeersexamen ANWB-blad Kampioen

Maar liefst 78% van de Nederlanders blijkt onvoldoende op de hoogte te zijn van de verkeersregels. Dat percentage is namelijk gezakt voor het Nationaal Verkeersexamen van het ANWB-blad Kampioen. 10.537 Kampioen-lezers kregen na de test de boodschap ‘Je bent gezakt!’.

Volgens de ANWB waren een aantal vragen zeer slecht gemaakt. Zoals het plaatje van de politieagent met z‘n arm naar rechts. Moet je dan stoppen, rechtsaf slaan of richting aangeven? Op die vraag wisten slechts 4 van de 10 deelnemers het juiste antwoord. Ook vragen over een brommobiel, richting aangeven op een rotonde en de markering van een 100 km-weg gingen duizenden deelnemers boven de pet. Kortom: vooral nieuwe regels zijn lastig.

bron: verkeerspro.nl

01-07-2015 | T-rijbewijs verplicht in Nederland

Vanaf vandaag is het T-rijbewijs verplicht voor alle bestuurders van landbouw- of bosbouwtrekkers (LBT’s) en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS’en) die op de openbare weg rijden. Bij het CBR kan theorie- en praktijkexamen worden gedaan. Net als bij andere examens is ook voor het T-examen een Verklaring van geschiktheid nodig.

Wie een geldig autorijbewijs heeft dat is afgegeven voor 1 juli 2015, krijgt bij de eerstvolgende vernieuwing van het autorijbewijs automatisch de categorie T bijgeschreven. Iedereen die een trekkercertificaat heeft kan dit tot 1 juli 2016 via de RDW omwisselen voor het T-rijbewijs. Ook hiervoor is een Verklaring van geschiktheid nodig.

bron: cbr.nl

30-06-2015 | Rijbewijs kan nu worden thuisbezorgd met de post

Alle Nederlandse gemeenten mogen vanaf woensdag het rijbewijs per post naar mensen sturen die het net verlengd of aangevraagd hebben. Het verplicht bij het gemeentehuis ophalen van het document lijkt daarmee bijna verleden tijd. Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur bekendgemaakt.
Inwoners kunnen aanvragen om het rijbewijs per post thuis te laten sturen, maar moeten daar wel een klein bedrag voor betalen. Het gaat nog steeds om een experiment, maar wanneer dit slaagt wil minister Schultz de nieuwe verstrekkingswijze definitief opnemen in de regelgeving. De nieuwe aflevermethode zal nog niet overal worden uitgerold, want niet alle Nederlandse gemeenten willen hier al in de pilotfase mee werken en wachten liever tot de regelgeving er daadwerkelijk is.

bron: verkeerspro.nl

23-06-2015 | kandidaten met ADHD, ADD of ASS sneller op CBR examen

Praktijkexamenkandidaten met ADHD, ADD of ASS kunnen vanaf nu het beoordelingsproces voor rijgeschiktheid sneller doorlopen. Dit kunnen zij doen door een onafhankelijk specialist te bezoeken. De gemiddelde beoordelingsduur wordt daardoor verkort van 55 naar 27 dagen, waardoor er sneller een CBR-examen kan worden afgelegd.

De nieuwe is door het CBR getest met een pilot en positief bevonden. Deze geldt alleen voor examenkandidaten voor de auto of motor. Zij kunnen nu een door het CBR aangewezen specialist bezoeken voor het indienen van een Eigen verklaring, waardoor de benodigde informatie direct compleet is en het beoordelingsproces kan worden versneld.

Examenkandidaten met ADHD, ADD of een autismespectrumstoornis (ASS) moeten de Eigen verklaring nog wel eerst invullen, maar nemen die mee naar een van de ongeveer veertig specialisten die door het CBR zijn aangewezen om de keuring te volbrengen. De specialist stuurt het pakket met de verklaring en de keuring naar het CBR, waarna de examinant daar wordt uitgenodigd voor een rijtest. Wanneer deze positief verloopt, wordt een rijgeschiktheidsverklaring afgegeven en kan de rijschool een examen aanvragen.

Wanneer de specialist een negatief advies geeft in het keuringsrapport, kan de leerling zich beroepen op het blokkeringsrecht. Daarmee krijgt het CBR geen inzage in het rapport en neemt het een jaar geen nieuwe verklaring in behandeling, waardoor in die periode geen examen kan worden afgelegd.

bron: verkeerspro.nl

22-05-2015 | Invoering geluid bij theorie-examen uitgesteld tot oktober

De invoering van geluid bij het theorie-examen bij het CBR is uitgesteld. “De invoering hiervan laat door ICT-storingen van begin dit jaar langer op zich wachten”, meldt het CBR. “In eerste instantie gingen wij er van uit dat geluid nog deze zomer aan het examen kon worden toegevoegd. Omdat de testfase langer duurt dan voorzien moeten we de datum naar achteren schuiven.”

bron: verkeerspro.nl

25-02-2015 | Jongeren gaan meer motorrijden

Motorrijden staat weer volop in de belangstelling bij jongeren van 20 tot 23 jaar, zo blijkt uit analyse van BOVAG en MOTORbeurs Utrecht. In 2014 slaagden zo’n 4000 jongeren van deze leeftijdscategorie voor het praktijkexamen. In 2006 waren dat er nog 2600. Een stijging van 56 procent.

bron: rijschoolvandaag.nl

12-02-2015 | CBR verklaart 200 rijbewijzen ongeldig wegens examinator-fraude

Het CBR heeft van maar liefst 200 mensen het rijbewijs ongeldig laten verklaren vanwege vermoedelijke betrokkenheid bij examinator-fraude. Het CBR besloot de verklaring van rijvaardigheid van al deze automobilisten in te trekken, omdat een examinator aan de politie heeft verklaard dat hij rijbewijskandidaten tegen betaling liet slagen. Dat bevestigt het CBR naar aanleiding van een brief aan een ‘fraudekandidaat’, die in handen is van VerkeersPro. “Het CBR overweegt dat het verkeersveiligheidsbelang een zwaarderwegend belang is, waaraan meer waarde moet worden toegekend dan aan uw persoonlijke belang om de verklaring te houden”, zo valt te lezen.

Begin oktober werd een 62-jarige CBR-examinator uit Purmerend aangehouden op verdenking van grootschalige fraude met praktijkexamens. Mogelijk haalden honderden kandidaten op deze wijze hun rijbewijs, zo bleek toentertijd uit politie-onderzoek.

Naast de examinator hield de politie vijf rijschoolhouders aan vanwege vermoedelijke betrokkenheid bij de fraude. Zij zouden de examinator herhaaldelijk hebben betaald voor een positieve beoordeling. Het CBR schorste de examinator en blokkeerde de toegang van de vijf rijscholen tot het examenreserveringssysteem

bron: verkeerspro.nl

16-01-2015 | BOVAG neemt afscheid van 150 rijscholen na aanscherping lidmaatschapseisen

Sinds 1 juli 2014 hanteert BOVAG strengere lidmaatschapseisen voor rijscholen. Deze eisen gelden voor rijscholen die lid willen worden van de branchevereniging en sinds 1 januari 2015 ook voor bestaande leden. Per 1 januari heeft BOVAG afscheid genomen van circa 150 rijscholen uit haar ledenbestand. Zij voldoen niet aan de nieuwe richtlijnen.
Nieuwe eisen
BOVAG heeft zelf strengere lidmaatschapseisen geformuleerd. Een van de nieuwe eisen is dat BOVAG-rijscholen van al hun instructeurs een Verklaring Omtrent Gedrag op het gebied van onder meer fraude, verkeer en zeden moeten overleggen. BOVAG is van mening dat de ouders van de voornamelijk minderjarige rijleskandidaten erop moeten kunnen vertrouwen dat hun kroost en hun geld in goede handen zijn. Verder voert BOVAG een kredietwaardigheidscheck uit en wordt gecontroleerd of aangesloten rijscholen voldoen aan een minimaal slagingspercentage. Ook is men verplicht gebruik te maken van een online beoordelingssysteem voor klanten. Periodiek worden de BOVAG-rijscholen door een onafhankelijk bureau gecontroleerd.

bron: bovag.nl

12-01-2015 | Veertien nieuwe verkeersborden pas in juli 2015 ingevoerd

De veertien nieuwe verkeersborden die Nederland per 1 januari 2015 zou gaan kennen, worden pas later dit jaar ingevoerd. De nieuwe implementatiedatum is verschoven naar 1 juli. Dat laat het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. “Januari 2015 was een streefdatum”, zo wordt gesteld. “Maar die kon niet worden gehaald. Begin dit jaar wordt in de Kamer over de verkeersborden gesproken.”

bron verkeerspro.nl

18-11-2014 | RDW introduceert nieuw rijbewijs

De RDW is gestart met de uitgifte van aangepaste rijbewijzen. De nieuwe exemplaren met chip en andere vormgeving zijn beter beveiligd en moeilijker na te maken, zo wordt gesteld. “Oude rijbewijzen blijven gewoon geldig tot de datum die op het rijbewijs staat”, zo verduidelijkt de RDW. “En het aanvraagproces en de kosten voor het nieuwe exemplaar blijven hetzelfde.”
Het nieuwe rijbewijs heeft verschillende moderne echtheidskenmerken. Zo is op bepaalde plekken van de kaart reliëf te voelen en is er een opvallend doorzichtig rond venster aangebracht. Ook zit er een hologram op dat van kleur verandert als het rijbewijs gekanteld wordt. Met een QR-code kunnen opsporingsautoriteiten in de toekomst bij controle de chip van het rijbewijs sneller en foutloos uitlezen.

Chip
De chip in het nieuwe rijbewijs is vanaf de buitenkant niet zichtbaar. Er staan dezelfde gegevens op die ook op het rijbewijs te lezen zijn. Uitlezen is alleen mogelijk met de eenregelige cijfer- en/of letterreeks die op de voorkant van het rijbewijs staat”, zo laat de RDW weten.

Rijbewijsbezitters krijgen vanzelf met het nieuwe rijbewijs te maken. De RDW geeft nu enkel nog de nieuwe exemplaren uit. Houders van een rijbewijs zijn niet verplicht tot inwisselen, maar omdat het rijbewijs tien jaar geldig is, zullen eind 2024 alle rijbewijshouder in het bezit zijn van de vernieuwde versie van het document.

Rijbewijs
Het nieuwe rijbewijs stond oorspronkelijk al voor begin deze maand op de planning, maar de RDW besloot de testfase te verlengen, waardoor de aangepaste rijbewijskaart opnieuw uitgebreide keuringen kon ondergaan. Nu de testfase voorbij is, worden de nieuwe exemplaren door alle gemeenten in Nederland uitgegeven.

De RDW heeft de app ‘RDW Rijbewijs‘ gelanceerd, waarmee een aantal echtheidskenmerken zichtbaar wordt gemaakt. Zo wordt bijvoorbeeld met UV-licht aan de voorkant een verkeerslicht zichtbaar en aan de achterkant een afbeelding van een weg. De app is te downloaden via de App Stores.

bron: RDW.nl

17-07-14 | 2toDrive steeds populairder

De populariteit van 2toDrive stijgt nog steeds. Vorig jaar legden maandelijks gemiddeld zo’n vijfduizend 17-jarigen een autorijexamen af. In de eerste helft van dit jaar steeg dat aantal naar gemiddeld zesduizend per maand. In totaal hebben nu 75.000 17-jarigen hun rijbewijs gehaald sinds de invoering van 2toDrive in november 2011.

Het gemiddelde slagingspercentage bij de 2toDrivedeelnemers ligt op 55,8 %. Dat is liefst 7,3 procentpunten hoger dan bij de overige kandidaten voor het autorijexamen. De hogere score van de 2toDrivers is niet wetenschappelijk onderzocht. Mogelijk heeft deze prestatie te maken met de motivatie van de 17-jarigen. Zij nemen hun rijopleiding serieus, daarbij ondersteund door hun ouders. Die treden in de meeste gevallen op als coach, tot hun kind na het bereiken van de 18-jarige leeftijd zelfstandig mag gaan rijden.

2toDrive is een experiment van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de verkeersveiligheid te vergroten. Met 2toDrive kunnen jongeren vanaf hun 17e verjaardag praktijkexamen voor hun rijbewijs afleggen. Als ze slagen, kunnen ze tot hun 18de onder begeleiding van een coach rijervaring opdoen. Ervaringen in het buitenland laten zien dat 2toDrive werkt. Zo tonen proeven in Duitsland aan dat jongeren 20% minder ongevallen en 30% minder overtredingen veroorzaken als ze eerst onder begeleiding van een coach hebben gereden.

Wijziging theorie-examens 2015

Het theoretisch rijexamen wordt vanaf 2015 alleen nog digitaal en individueel afgenomen. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) gaat de regels veranderen omdat te veel mensen frauderen. Het nieuws werd bevestigd door een woordvoerder na berichtgeving over dit onderwerp in het AD. Dit jaar zijn 43 examenkandidaten betrapt terwijl ze de juiste antwoorden kregen ingefluisterd. In totaal werden vijftig fraudeurs gepakt. Vorig jaar werden nog veertien mensen gesnapt met afluisterapparatuur. Door examens achter computers af te nemen kunnen verschillende vragen aan kandidaten worden gesteld, waardoor spieken ook niet meer kan. Nu moet nog iedereen klassikaal dezelfde vragen beantwoorden. De stijging van het aantal betrapte fraudeurs is te danken aan nieuwe opsporingstechnieken van het CBR. Met apparaatjes kan het instituut eenvoudig naar zendverbindingen zoeken die bijvoorbeeld via smartphones tot stand komen. Het CBR zit volgens de woordvoerder zo kort op fraudeurs om de veiligheid van het wegverkeer te waarborgen. “Ook al zijn het er maar vijftig op een half miljoen, we willen toch dat het zo veilig mogelijk op de weg is. Ook fraudeurs moeten de regels kennen”, aldus de woordvoerder.

Written by Sylvia Ligthart

Comments are closed.